Kessanlis, Nikos – Αντίγραφο 2

Ας θυμηθούμε τους «Τοίχους της Πόλης» και τους «Φίλους» του Νίκου Κεσσανλή

Γράφει η Ελένη Νικολαΐδου

Με αφορμή τη συμπλήρωση 11 χρόνων από τον θάνατο του Νίκου Κεσσανλή, η γκαλερί a.antonopoulou.art (Αριστοφάνους 20, Ψυρρή) εγκαινιάζει αφιερωματική έκθεση, στις 10 Φεβρουαρίου.

Ένας ελάχιστος φόρος τιμής σε έναν δημιουργό που χάραξε νέους δρόμους στην τέχνη με το έργο του και τη διδακτική του πορεία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, της οποίας υπήρξε και πρύτανης, και άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην ελληνική εικαστική σκηνή. Ακτιβιστής, εκκεντρικός, ανήσυχος, άκρως δημιουργικός, κοσμοπολίτης, ήταν μία έντονη προσωπικότητα που ενθάρρυνε την καλλιτεχνική έρευνα, τον πειραματισμό, τη συνεργασία και την κοινωνική διάσταση της τέχνης.

«Οι τοίχοι της Πόλης» είναι ο τίτλος του πρώτου μέρους του αφιερώματος. Εδώ ο Κεσσανλής, γοητευμένος από την υποβλητικότητα των τοίχων, εξερευνά τη νέα μητροπολιτική συνθήκη που προσδίδει έναν απροσδόκητο χαρακτήρα στις επιφάνειες των πόλεων. Ο χειρισμός της ύλης είναι δυνατός, άμεσος, βίαιος. Σε άμεση συσχέτιση με την κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική κρίση των ημερών μας, διακρίνουμε σήμερα στις χειρονομίες αυτές του Κεσσανλή έναν βιωματικό και προδρομικό χαρακτήρα, καθώς και έναν διάλογο με τις μεταβολές της καλλιτεχνικής αφαίρεσης στα τέλη της δεκαετίας του 1950, μια εποχή που αρχίζουν να γίνονται ορατά τα ίχνη της αχανούς εξάπλωσης των μεγαλουπόλεων και των «μοντέρνων τρόπων ζωής».

Η δεύτερη ενότητα της έκθεσης είναι οι «Φίλοι». Πρόκειται για τον κύκλο έργων του καλλιτέχνη που ο Γάλλος κριτικός της τέχνης Pierre Restany αποκάλεσε mecart, στην ουσία τις φαντασμαγορίες της ταυτότητας, τις σκιές και τις απαθανατίσεις των φίλων του.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1930, ο Κεσσανλής σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1950 – 1955) με τον Γιάννη Μόραλη και παράλληλα εργάστηκε ως βοηθός κοντά στον Γιάννη Σπυρόπουλο και τον Νίκο Νικολάου. Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση το 1957 στην γκαλερί «Obelisco» της Ρώμης, ενώ το 1958 εξέθεσε στην Μπιενάλε της Βενετίας το πρώτο του «άμορφο» έργο. Στην Ιταλία δημιούργησε την Ομάδα Σίγμα μαζί με τους Γιάννη Γαΐτη, Δημήτρη Κοντό, Βλάση Κανιάρη και Κώστα Τσόκλη. Οι πειραματισμοί με τη φωτογραφία ξεκινούν τη δεκαετία του ‘60 και το 1965 παρουσιάζει στο Βερολίνο, το Παρίσι και τη Ρώμη τις «Φαντασμαγορίες της ταυτότητας». Την ίδια εποχή σχηματίζεται η ομάδα της mec art από καλλιτέχνες όπως οι Di Bello, Bertini, Rotella, Mariani, Beguier, Jacquet. Δεν παύει να πειραματίζεται με τεχνικές και μεθόδους, κατόρθωσε να υπερβεί τα παραδοσιακά ζωγραφικά μέσα και να βρίσκεται στο προσκήνιο της πρωτοπορίας καθ’ όλη την πορεία του.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 28 Μαρτίου 2015.




There are no comments

Add yours