arhaniotis

Ο Κ. Αρχανιώτης προσπαθεί να φωτίσει την σκοτεινή πλευρά της ύλης

Πριν από λίγες ημέρες, ολοκληρώθηκε στην γκαλερί «7» η 6η ατομική έκθεση του Κωνσταντίνου Αρχανιώτη, με τίτλο “De Rerum Natura”. Στην έκθεση “De Rerum Natura” παρουσιάστηκε μια σειρά έργων με κοινό άξονα την έρευνα της φύσης, της ύλης και των αντικειμένων που αυτή συνιστά. Ο γνωστός εικαστικός μας μίλησε τόσο για την έκθεση όσο και για τα επόμενα σχέδιά του.

de.rerum.start

Ποιος είναι ο κοινός άξονας των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση “De Rerum Natura”; Τι αποτέλεσε για σας την έμπνευση για μια έκθεση «Περί της Φύσεως των Πραγμάτων»;

Κοινό άξονα των έργων που παρουσιάστηκαν στην έκθεση “De Rerum Natura” (Περί της Φύσεως των Πραγμάτων) αποτέλεσε η προσπάθεια μεταστοιχείωσης των «πραγμάτων» του Κόσμου, με όρους εργαστηρίου. Αυτό που επεδίωξα σε υλικό, ψυχικό, συμβολικό (πνευματικό) επίπεδο ήταν να φωτισθεί η σκοτεινή πλευρά της ύλης, όπου κρύβεται η πνευματική της υπόσταση. Να διερευνηθεί ένα μυστήριο που από ασαφείς υπαινιγμούς του «γνωρίζουμε» ότι υπάρχει, παρά το γεγονός ότι δεν γίνεται αντιληπτό από τις αισθήσεις.

Πόσα «φορτία» τελικά συνοδεύουν την ύλη και τα αντικείμενα που αυτή συνιστά; Πώς συνδυάζονται οι προσωπικές νοηματοδοτήσεις, οι κοινωνικές συλλογικές συμπαραδηλώσεις, αλλά και ο απτός γενικά αποδεκτός τρόπος χρήσης των όποιων αντικειμένων;

Τα φορτία που συνοδεύουν την αδιαμόρφωτη ύλη είναι ποικίλα. Στο συνειρμικό πεδίο σχετίζονται με αισθήματα ανησυχίας, ενοχής, άγχους, εκκρεμότητας αλλά και προσδοκίας, δυνητικής παρέμβασης και μετατροπής. Πρόκειται για ένα χαοτικό συνονθύλευμα όπου τα άχρηστα και τα πολύτιμα στοιχεία είναι αδιαχώριστα. Αυτό το αδιαμόρφωτο, χωρίς διακρίσεις, σύνολο είναι η μητέρα όλων (ασυνείδητο), η prima materia (πρώτη ύλη) των αλχημιστών. Αντιστοιχεί στον αριθμό ένα (1), που μετά την επίπονη διαδικασία διάκρισης των συστατικών της σε πολύτιμα και σε άχρηστα, (τα τέσσερα στάδια της αλχημιστικής διαδικασίας*) θα γεννήσει το παιδί – έργο (συνειδητότητα).
Ως προς τα αντικείμενα που αυτή (η ύλη) συνιστά, αυτά οφείλουν την καταγωγή τους σε μια οντολογική σύμβαση. Είναι αυτή στην οποία διαπαιδαγωγούμεθα από την παιδική ηλικία και αφορά κατ’ αρχήν και κυρίως τη χρηστικότητα. Αυτή δίνει στα αντικείμενα «λόγο» ύπαρξης και κατ’ αυτόν τον τρόπο, βαθμιαία κατά την ανάπτυξη, εντάσσονται σε ένα «λογικό», αδιαπέραστο περιβάλλον. Μας επιβάλλονται ως αναγκαίες, μονοδιάστατες οντότητες και ορίζουν, με έναν τελεσίδικο τρόπο, τον κόσμο εντός του οποίου ζούμε.
Ο επαναπροσδιορισμός αυτής της σχέσης, η κίνηση πέρα από το προφανές και αναμενόμενο, η συνάντηση στο πείραμα διαφορετικών υλικών και γνωστικών πεδίων, η ρηξικέλευθη σπουδή, επιτρέπουν ποικίλες θεάσεις του κόσμου και νέους συσχετισμούς μαζί του.

de.rerum.7

Οι προσωπικές, υποκειμενικές νοηματοδοτήσεις, αν δεν ενσωματώνουν (με ανθρωπολογικούς όρους) τα φυσικά, βιολογικά και ψυχικά χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη, απομένουν αυθαίρετες, αυτιστικές απόπειρες επικοινωνίας. Στην καλύτερη κατανόηση αυτού του προβλήματος βοηθάει η ψυχολογία της οπτικής αντίληψης, γνωστικό πεδίο που ερευνά τους τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος (ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, πολιτισμικής καταγωγής), αντιλαμβάνεται και κωδικοποιεί τα οπτικά ερεθίσματα. Με όρους γλωσσικούς, υπάρχει η οπτική γλώσσα του ανθρώπινου είδους, με τους δικούς της «κανόνες».

Ποιο είναι μέχρι στιγμής το feedback που λαμβάνετε από τους επισκέπτες της έκθεσης;

Η αίσθηση ανακάλυψης, που περιέγραψαν οι επισκέπτες της έκθεσης, ήταν μια ανταπόκριση που με ικανοποίησε ιδιαίτερα.

Ποιο θα είναι το επόμενο εικαστικό σας βήμα;

Η πραγματοποίηση μιας υποθαλάσσιας εγκατάστασης σε βάθος πέντε μέτρων ανήκει στα επόμενα σχέδιά μου. Πρόκειται για ένα υποθαλάσσιο σπίτι, φτιαγμένο από μεταλλικούς κουβάδες και σχοινιά. Βασίζεται στην άνωση και τη βαρύτητα.

de.rerum.new

Κωνσταντίνος Αρχανιώτης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957

Σπουδές

1976 – 1980: Πανεπιστήμιο Πειραιά (Διοίκηση Επιχειρήσεων)
1980 – 1985: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας

Ατομικές εκθέσεις

Οκτώβριος 1992:Γκαλερί 7

Μάϊος 1993: Γκαλερί Όλγα Γεωργαντέα

Δεκέμβριος 1993: Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Μάϊος 1996: Callery 7

Απρίλιος 2000: Γκαλερί Επίκεντρο

Ομαδικές εκθέσεις

1993, 1994, 1995, 1996, 2000: Art-Athina
1993: Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, Έλληνες και Ολλανδοί ζωγράφοι, (διοργάνωση: Ολλανδική Πρεσβεία – Δημοτική Πινακοθήκη)
1993: Hilton Αθηνών, “Non Stop Τέχνης”
1999: Μουσείο Μπενάκη, “Quake Τέχνης”
2001: Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης, Φρανκφούρτη, Διεθνής Έκθεση Βιβλίου
2004: Bonhams Λονδίνο, Έλληνες Ζωγράφοι 19ος – 20ος αιώνας

Πηγή: ΒusinessNews.gr




There are no comments

Add yours