Η διαφορετική Αλίκη της Pirelli

Το Ημερολόγιο της Pirelli για το 2018 που φέρει τη δημιουργική υπογραφή του Tim Walker παρουσιάστηκε στο Manhattan Center στη Νέα Υόρκη. Η φωτογράφιση της 45ης έκδοσης του Ημερολογίου έγινε στο Λονδίνο τον περασμένο Μάιο και ο Βρετανός φωτογράφος επιστράτευσε το μοναδικό στυλ του, με χλιδάτα σκηνικά και ρομαντικά στοιχεία, για να ξαναζωντανέψει μία από τις κλασικές ιστορίες της Βρετανικής Λογοτεχνίας, ειπωμένη αλλιώς: “Οι Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων “. Η έμπνευσή του προήλθε όχι μόνο από το κλασικό παραμύθι του Lewis Carroll, αλλά κυρίως από την εικονογράφηση που ο ίδιος ο Carroll είχε εμπιστευθεί στον John Tenniel ,για την πρώτη έκδοση του 1865.

Το Ημερολόγιο Pirelli 2018 του Tim Walker, περιλαμβάνει 28 φωτογραφίες σε 20 διαφορετικά και εντυπωσιακά σκηνικά για μία νέα, μοναδική Χώρα των Θαυμάτων.

”Το παραμύθι της Αλίκης έχει ειπωθεί πολλές φορές”, δήλωσε ο Tim Walker, “Θέλησα να επιστρέψω στο σημείο που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον Lewis Carroll, ώστε να ξαναπώ την ιστορία από την αρχή. Σκοπός ήταν να βρω μία διαφορετική και αυθεντική προοπτική.»

Για να αποτυπώσει μέσα από το φακό του τη δική του εκδοχή του παραμυθιού της της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων, ο Walker επέλεξε 18 ήδη καθιερωμένα ή ανερχόμενα ονόματα από το χώρο της μουσικής, της υποκριτικής, του modelling και του ακτιβισμού. Ανάμεσά τους, το top model Adut Akech (Σουδάν/Αυστραλία), το μοντέλο και ακτιβίστρια φεμινίστρια Adwoa Aboah (Γκάνα/Βρετανία), το μοντέλο Alpha Dia (Σενεγάλη/Γερμανία), ο ηθοποιός Djimon Hounsou (Μπενίν/Αμερική), το μοντέλο Duckie Thot (Ν. Σουδάν/Αυστραλία), η ακτιβίστρια που μάχεται για τα δικαιώματα των γυναικών Jaha Dukureh (Γκάμπια), το μοντέλο King Owusu (Βρετανία), ο Αμερικανός ράπερ & τραγουδιστής Lil Yachty, η ηθοποιός Lupita Nyong’o (Κένυα/Μεξικό), το supermodel & ηθοποιός Naomi Campbell (Βρετανία), ο Αμερικανός ηθοποιός, τηλεπερσόνα και πασίγνωστη drag queen RuPaul , η Αμερικανίδα ηθοποιός Sasha Lane, ο Αμερικανός ράπερ, τραγουδιστής, στιχουργός, ηθοποιός, μουσικός παραγωγός και επιχειρηματίας Sean “Diddy” Combs, το μοντέλο Slick Woods (Αμερική), η Αφρικανή δικηγόρος και μοντέλο Thando Hopa, η Αμερικανίδα ηθοποιός, κωμικός, συγγραφέας και τηλεπαρουσιάστρια Whoopi Goldberg, το μοντέλο Wilson Oryema (Βρετανία) και η Βρετανίδα στυλίστρια, σχεδιάστρια και τραγουδίστρια Zoe Bedeaux.

Όλοι μαζί απαρτίζουν ένα cast μαύρων καλλιτεχνών (all-black), για δεύτερη φορά από το 1987 που ο Βρετανός φωτογράφος Terence Donovan φωτογράφισε πέντε μαύρες καλλονές μεταξύ των οποίων η τότε δεκαεξάχρονη Naomi Campbell και το μοντέλο, συγγραφέας ακριβίστρια Waris Dirie για το Ημερολόγιο της Pirelli.

Συνεργάτες του Walker στη φετινή έκδοση του ημερολογίου ήταν δύο ήδη καταξιωμένοι επαγγελματίες στο είδος τους: η Shona Heath, μία από τις κορυφαίες διευθύντριες δημιουργικού και σκηνογράφους της Βρετανίας και ο στυλίστας Edward Enninful (fashion icon) που εμπνεύστηκε τα φετινά περίτεχνα κοστούμια.

Η Shona Heath ήταν υπεύθυνη για τη δημιουργία των εντυπωσιακών σκηνικών που αποτέλεσαν τον καμβά για τη δημιουργική αφήγηση των Περιπετειών της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων. Στοιχεία του παραμυθιού που αποτελούν κομμάτι της συλλογικής φαντασίας μας ανατρέπονται: ο άσπρος λαγός γίνεται μαύρος λαγός, ενώ τα κόκκινα τριαντάφυλλα της Βασίλισσας βάφονται μαύρα από τα Τραπουλόχαρτα. «Πάντα προσπαθούσα να βρω κάτι για να ανατρέψω το συμβολισμό της ιστορίας και την σημασία της, κάτι για να τη διαφοροποιήσω. Στέλνουμε ένα πολύ σαφές μήνυμα, το οποίο απορρέει μέσα από την ιστορία» δήλωσε η Heath.

Σχολιάζοντας τη συμβολή του στη φετινή έκδοση του ημερολογίου, ο Enninful ο οποίος πρόσφατα έγινε ο πρώτος έγχρωμος αρχισυντάκτης και μάλιστα γένους αρσενικού της Βρετανικής Vogue δήλωσε. «Είναι πολύ σημαντικό, η ιστορία της Αλίκης να ειπωθεί σε μία νέα γενιά. Η περιπέτειά της στη Χώρα των Θαυμάτων εκφράζει τον κόσμο που ζούμε σήμερα. Τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουμε και την εξύμνηση της διαφορετικότητας. Μεγαλώνοντας στο Λονδίνο, συχνά έζησα σε ένα φανταστικό κόσμο παραμυθιών και αστυνομικών μυθιστορημάτων. Η Αλίκη ήταν πάντα από τις αγαπημένες μου ηρωίδες. Πάντα ένοιωθα ότι βρισκόμουν μαζί της στο ταξίδι στη Χώρα των Θαυμάτων, και ότι όλοι αυτοί οι ασυνήθιστοι χαρακτήρες ήταν φίλοι μου …εντάξει όλοι εκτός από την τρομακτική Βασίλισσα και τους δήμιούς της … στη θέα μιας μαύρης Αλίκης σήμερα, όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως φυλής, θα μπορούν να αποδεχτούν την ιδέα της διαφορετικότητας από πολύ νεαρή ηλικία και να αναγνωρίσουν ότι η ομορφιά δεν έχει χρώμα. Ζούμε στην εποχή της πολυπολιτισμικότητας. Αξιοσημείωτα projects όπως το Ημερολόγιο της Pirelli δείχνουν ότι εξακολουθεί να υπάρχει ελπίδα σε μία όλο και περισσότερο κυνική πραγματικότητα.»

Όπως δήλωσε ο Robert Douglas-Fairhurst, Καθηγητής Αγγλικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Μέλος της Royal Society of Literature και συγγραφέας του δοκιμίου Being Alice, αυτό που έχει “ενδιαφέρον είναι η άρνηση του Tim Walker να μετατρέψει τη Χώρα των Θαυμάτων σε ένα κομμάτι Βικτωριανού Κιτς.» Στο δοκίμιό του Fairhurst τονίζει ότι “αν και η ‘Χώρα των Θαυμάτων’ ακούγεται σαν μαγικό μέρος, αυτό που εντυπωσιάζει πολλά παιδιά όταν διαβάζουν για πρώτη φορά την ιστορία, είναι πόσο τρομακτικά φαντάζουν μερικά σημεία της. Παρά το ότι η Αλίκη βρίσκεται να απειλείται από το ίδιο το όνειρό της. Και παρά το ότι όλα τα πλάσματα που συναντά είναι ιδιόρρυθμα και όχι ‘χαριτωμένα’. […] Ασφαλώς στην καρδιά όλων βρίσκονται οι φωτογραφίες του Walker για την Αλίκη. Παραμένει η Αλίκη, αλλά δεν είναι πια παιδί. Εδώ το ρόλο της υποδύεται ένα μοντέλο με απόκοσμη ομορφιά (Duckie Thot). Η προσωπική της ιστορία – η ίδια παιδί Σουδανών προσφύγων που μετοίκησαν στην Αυστραλία – την καθιστά την ιδανική σύγχρονη ενσάρκωση της αεικίνητης και ξεριζωμένης ηρωίδας. Από την άλλη, το Ημερολόγιο Pirelli συνολικά, αποδεικνύει άριστα ότι η ιστορία του Lewis Carroll δεν σταματά να εξελίσσεται.»




There are no comments

Add yours